Tibet - Reisverslag uit Ganzi, China van Edwin en Inti - WaarBenJij.nu Tibet - Reisverslag uit Ganzi, China van Edwin en Inti - WaarBenJij.nu

Tibet

Door: Intwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin en Inti

18 November 2005 | China, Ganzi

Compleet overdonderd stappen we 's ochtends het hotel uit. Zelfs als je al heel veel gereisd hebt, kan je nog overvallen worden door een gevoel van totale vervreemding. Heerlijk. We worden aangestaard, aangegaapt en aangeraakt. We staren en gapen even hard terug. Over de eerste honderd meter doen we zeker een half uur. De fantastisch uitgedoste bevolking sluit ons geheel in. Een stroom van Tashi Delek's (hallo!) en eindeloos handjes schudden volgt. We zijn in het 'andere' Tibet.

Miljoenen jaren geleden botste het Indiase subcontinent op Azie. De geologische gevolgen van deze botsing waren enorm. De Himalaya onstond en hierachter een plateau ter grootte van West-Europa. Het plateau werd in de loop der jaren opgestuwd tot een hoogte van 4000 a 5000 meter. De omtrek van deze hoogvlakte was tevens de grens van onafhankelijk Tibet. Dit veranderde in 1950 toen de in zichzelfgekeerde Tibetanen bezoek kregen van het Volksbevrijdingsleger. De Chinezen beweren de Tibetanen te hebben verlost van een feodale theocratie. De Tibetanen beschouwen zich al ruim een halve eeuw onderworpen aan (Han-)Chinese overheersing. Kort na de invasie van het Rode Leger werden grote delen van de Tibetaanse hoogvlakte toebedeelt aan Chinese provincies. Het restant van het plateau werd ondergebracht in de Tibetan Autonomous Region (TAR), vanzelfsprekend onder Chinees bestuur. Vreemd genoeg zijn deze nieuwe grenzen van Tibet (TAR) door iedereen overgenomen. Niemand lijkt zich te realiseren dat er meer Tibetanen buiten de TAR wonen dan er binnen. Hoogtijd dus om het 'andere' of het 'oude' Tibet te ontdekken. Voor de kenners: we reizen door het grensgebied van de provincies Qinghai, Sichuan en TAR.

Al snel komen we tot de conclusie dat dit gedeelte van Tibet veel Tibetaanser aandoet dan alles wat we tijdens eerdere reizen in de TAR gezien hebben. Lhasa, de overbekende hoofdstad, is verworden tot een Chinese stad waar de Tibetanen in de minderheid zijn. Vergelijk het met de russificatie van Centraal-Azie. Chinezen worden door de regering naar de woeste hoogvlakte gelokt. Hogere salarissen en een minder stringente uitvoering van de een-kind-politiek blijken voldoende impuls voor de Han om te migreren vanuit het overbevolkte oosten. Wat een verschil met de dorpen en stadjes die we deze reis aandoen. Geen Han in het straatbeeld te bekennen. De Tibetanen zien er oogverblindend uit. Verweerde, verbaasde maar vooral vriendelijke gezichten. Mannen met gevouwen mutsen, aan een kant gevoerd met vossenbont, de andere kant met zijde waarop Tibetaanse patronen zijn geweven. Vrouwen met gevlochten haren waarin bloedkoraal en turquoise stenen zijn aangebracht. Stoere Kampa's met rood of zwart garen in het haar dat als een kwastje boven het oor uitkomt. Lange gewaden gemaakt van yak- of schapenhuiden afgezet met geborduurde patronen op zijde. Een mouw bungelt nonchalant langs het lichaam. Iedereen lijkt behangen met grote jade sierraden. En veel, heel veel monniken, gewikkeld in robijn rode gewaden. De Tibetaanse cultuur is hier nog volop levend. Slechts de Chinese karakters in het straatbeeld herinneren aan het feit dat we ons toch werkelijk in de Volksrepubliek bevinden.

Onmiskenbaar onderdeel van de Tibetaanse cultuur is de beleving van het boeddhisme. Zelfs in het kleinste nederzettingen en op de meest afgelegen plaatsen komen we gompa's (kloosters) tegen. De gompa's zijn levendige gemeenschappen. We zien honderden pelgrims kora's (heilige rondgang) lopen langs eindeloze mani walls (muren waarvan in de stenen mantra's zijn gegraveerd). Gebedsmolens worden draaiend gehouden. Sommige pelgrims leggen de kora zelfs prostenerend af door zichzelf telkens op de grond te werpen. We wonen puja's (diensten) bij van diverse sekten. Opvallend genoeg zien we naast foto's van de Panchen Lama ook portretten van de Dalai Lama. Het lijkt erop dat er buiten de TAR meer vrijheid is dan daarbinnen.

Gedurende de culturele revolutie hebben de Rode Gardisten duizenden kloosters met de grond gelijk gemaakt. Al deze kloosters worden weer opgebouwd, waarschijnlijk met geld uit het Westen. Tibetanen hebben immers hun Public Relations perfect op orde. Wie kent er niet hun leider, de Dalai Lama? Overal ter wereld zijn er Free Tibet Movements en Tibet Support Groups. Van de Beastie Boys tot Richard Gere, iedereen lijkt Tibet een warm hart toe te dragen.

In de media worden Tibetanen afgeschilderd als mystieke heiligen die hun dagen wijden aan studie van boeddhistische geschriften. In werkelijkheid zijn het natuurlijk gewone stervelingen met hele aardse collectieve hobbys. Zo is het mannelijk gedeelte van de bevolking dol op motoren. De hele dag scheuren ze rond, natuurlijk in hun traditionele kledij en niet in een leren motorpak. Een prachtig gezicht. Net als overal ter wereld zijn ook de mobieltjes hier razend populair. Het favoriete tijdverdrijf is echter biljarten. De pooltafels staan gewoon buiten en zien er vaak net zo verweerd uit als de Tibetanen zelf. Sommige dorpen hebben zelfs meer biljarttafels dan huizen. Niets leuker dan 's middags in het zonnetje een uurtje te biljarten. Als die lange laowai (buitenlander) te vaak dreigt te winnen worden gewoon de spelregels even aangepast. Het zijn echt geen heilige boontjes. De verliezer betaalt de huur van de tafel maar het komt nogal eens voor dat een Tibetaan na een verlies partij opeens heel snel verdwenen is.

Het optimisme en de vrolijkheid van de Tibetanen werkt aanstekelijk. Als we in de gemeenschappelijke ruimte van een restaurant rustig van onze maaltijd genieten, stijgt uit een van de prive cabines een hysterisch gelach op. Kort daarna rennen jonge Tibetanen besmeurd met slagroom het restaurant door. Het taartgevecht wordt rond ons voortgezet. Even later wordt onze zoet-zure saus gebruikt om wat extra kleur in het haar van de jarige aan te brengen. Dan is het tijd om onze veilige hotelkamer op te zoeken. Moe vallen we in slaap na weer een sublieme dag in het 'andere' Tibet.

Afgelegde route:
Xining - Yushu
Yushu - Serxu
Serxu - Manigango
Manigango - Dege
Dege - Ganzi

• 18 November 2005 - 06:13

Henk & Riet:

3x was niet de bedoeling, dan had het 35x moeten zijn. Sorry net gemist op de chat. Een hele prettigedag verder
    HenRi

• 18 November 2005 - 07:26

Hein:

Mooi verhaal! Volg jullie nu vanuit Rwanda, wat weer compleet anders is als Ladakh... Heb jullie voorbeeld gevolgd en heb nu ook een website: www.heinra.waarbenjij.nu

• 18 November 2005 - 08:36

Jos NZ:

Er is er een jarig, hoorah, hoorah....
    Congratulations.
    Wonderful experiences again, loved the billiards story. Awesome photos too, very high up in the mountains - surrounded by flags? Greetings... Jos

• 18 November 2005 - 08:50

JOcelyn:

Wie het leest bevind zich er een beetje. Mooi geschreven weer broertje ;-)
    De foto's zijn trouwens ook prachtig.

Liefs

smak smak smak

• 18 November 2005 - 12:00

MARCHANT:

He Edwin,

Van harte met je verjaardag daar in Tibet.
    Jullie verhalen blijven boeien en de foto's zijn schitterend.

Groetjes,
    Chantal

• 18 November 2005 - 12:46

Tim:

Van harte gefeliciteerd namens het voltallige (interim) personeel van de Provincie Zuid Holland!

• 18 November 2005 - 17:44

Helen Nugteren:

We have a friend who lives in Lhasa. Heidi (24) teaches English at Lhasa Middle School, if you're still there.

• 18 November 2005 - 19:05

Hans En Sanne:

Hieperdepiep!! Edwin, gefeliciteerd!!! Pas maar op als je van Inti een slagroomtaart krijgt. Wellicht zijn taartgevechten wel een van de Tibetaanse gebruiken...Geniet van deze geweldige mensen! Groetjes, Sanne en Hans en een knuf van Jetze (die inmiddels in volzinnen praat) en Nynke die een SInterklaas aan het knutselen is.

• 19 November 2005 - 01:44

Willem&maaike:

happy birthday !!
    ook daar een witbiertje ?

• 19 November 2005 - 11:29

Zarrea:

Oeps, 1 dag te laat voor Edwin's verjaardag. Maar toch nog van harte. Ik geniet hier samen met Inge lekker van het oh zo moderne Bangkok. De grootste cultuurshock kwam toen we gisteravond over Koh San Road struinden... wow, het was al bizar, maar nu is het echt vervallen in een waar circus ala freakshow, niet te geloven. Ja, en dan gaan we vanavond ook nog naar Patpond, dus dan weet je het wel. Hoe zit het met jullie Thailand-plannen?
    xxx, Zarrea

• 19 November 2005 - 11:47

Henk:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ja ook in Tibet moet je dan eindeloos handjes schudden

Geweldig verhaal

• 19 November 2005 - 15:10

B&D:

ook van ons de allerbeste reiswensen - ben benieuwd waar je volgende verjaardag gevierd wordt..

• 19 November 2005 - 15:13

B&D:

• 19 November 2005 - 15:24

Bart:

heb in de atlas gezocht maar al die obscure plaatsjes die jullie bezocht hebben staan er niet in, behalve Yushu en dat ligt inderdaad aan de rand van de begaanbare wereld, aan de oorsprong van de Yangtze. Heb toen maar in Google Ganzi China ingetikt en wat denk je dat er bovenaan verschijnt? Juist ja..

• 19 November 2005 - 15:53

Jaap & Heleen:

Een dag te laat maar zeker niet minder gemeend; van harte gefeliciteerd Edwin!

• 20 November 2005 - 13:48

Marc, Petra En Jelle:

Wij zijn wel 2 dagen te laat maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag Edwin!!!!

• 21 November 2005 - 07:52

Maartje:

wat een mooie foto's. Dan krijg ik wel weer erg veel zin om naar de himalaya te gaan. Helas hein in Rwanda en ik in nederland, dus we moeten nog even wachten. Geniet ervan

• 26 November 2005 - 15:43

Leo Persoon:

Zojuist heb ik geboeid jullie verslagen van de laaste maanden gelezen. Was daar lange tijd niet aan toegekomen. Prachtig! Ik heb er van genoten.
    Edwin, laat even per e-mail weten wat je plannen zijn na NZ inclusief timing.
    Geniet nog veel, Leo

• 29 November 2005 - 12:24

De Mama Van Kleine Colin:

Ik mis in deze berichtgeving toch de quote "Tibetanen, het zijn schatten van mensen hoor, maar ze kunnen nog geen ei bakken". ;o) Heb ik Ed 4 jaar geleden in Thailand toch heel wat keer horen zeggen... (Ik kan jullie reaxie al raden, iets met olifant).

• 03 December 2005 - 14:54

Marielle:

WAUW wat een te gekke fotoos, thuis meteen aan mijn Edwin laten zien. En over Edwin gesproken : er was iemand jarig al lang geleden. Dus alsnog van harte ! Echt genieten wat jullie schrijven.

• 15 December 2005 - 16:24

Sebastian En Iefke:

Ha Intwin,

Leven jullie nog? Wij zijn erg benieuwd naar jullie avonturen.

Voor ons zit het er bijna op. Aan de Oaxaca-kust, Mexico, zijn wij aan het genieten van onze laatste reisdagen. Dinsdag vliegen we blut maar gelukkig terug naar Nederland. We hebben echt een geweldige 11 maanden gehad!

Als jullie ons jullie e-mailadressen nog even mailen, kunnen we nog wat tips geven over Nieuw-Zeeland. Dat zijn er genoeg!

Nou, geniet lekker verder daar!

Groetjes,
    Sebastian en Iefke
    dos_smintos@hotmail.com

• 16 December 2005 - 22:10

Jocelyn:

We komen er aan!
    En ja er is regen, bewolking en onweer,
    maar who cares?

Liefs